Το σημερινό θέμα υποπτεύομαι ότι μάλλον ενδιαφέρει ελάχιστους, κι' ας θίγει ορισμένα απο τα πιό σημαντικά ερωτήματα σχετικά με την αληθινή φύση της πραγματικότητας. Στο παρακάτω ντοκουμέντο του BBC — μεταξύ άλλων — σχολιάζουν και οι περίφημοι Greg Chaitin και Roger Penrose, οι τελευταίοι απο μιά μεγάλη σειρά στοχαστών που έχουν ασχοληθεί με το ακανθώδες ζήτημα: υπάρχουν πράγματα που τα μαθηματικά, αλλά και το ανθρώπινο μυαλό, δεν θα μπορέσουν ποτέ να προσεγγίσουν ?
Δείτε ΟΛΟΚΛΗΡΗ την βιντεοσειρά στον σύνδεσμο δεξιά ==> BBC4 - Dangerous knowledge
Πρόκειται γιά ένα μοναδικό τηλεοπτικό ντοκουμέντο του BBC, όπου o David Malone ρίχνει τη διεισδυτική ματιά του σε 4 ιδιοφυείς μαθηματικούς: τους Georg Cantor, Ludwig Boltzmann, Kurt Gödel και Alan Turing !
Η μεγαλοφυής σκέψη των παραπάνω επηρέασε δραματικά τις ζωές όλων μας. Όμως, κατά τραγικό τρόπο ο ιδιοφυής τους νους, τους οδήγησε στην τρέλα και τελικά στην αυτοκτονία !
Το video ξεκινάει με τον Georg Cantor, τον μεγάλο μαθηματικό η δουλειά του οποίου αποτέλεσε τη βάση για τα περισσότερα απο τα μαθηματικά του 20ου αιώνα. Πίστευε ότι ήταν αγγελιοφόρος του Θεού και τελικά κατέληξε στην τρέλα, έχοντας όμως αποδείξει ότι υπάρχουν διαφορετικά είδη απείρου!
Οι εκπληκτικές προσπάθειες του Ludwig Boltzmann να αποδείξει την ύπαρξη των ατόμων, αλλά και η ενασχόλησή του με τις πιθανότητες της στατιστικής μηχανικής και της θερμοδυναμικής, τελικά τον οδήγησαν στην αυτοκτονία.
Ο Kurt Gödel, o εσωστρεφής φίλος του Einstein, απέδειξε ότι υπάρχουν λογικές προτάσεις μη αποδείξιμες, καταδεικνύοντας έτσι τους υπαρκτούς περιορισμούς των μαθηματικών. Η ζωή του τελείωσε σε ένα σανατόριο, αρνούμενος να δεχτεί τροφή επειδή φοβόταν ότι θα δηλητηριαστεί.
Τέλος, ο Alan Turing, ο μεγάλος αποκρυπτογράφος του Bletchley Park, πατέρας της επιστήμης των υπολογιστών, αυτοκτόνησε έχοντας αποδείξει ότι δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε εκ των προτέρων ποιές από τις λογικές προτάσεις είναι μη αποδείξιμες.
Ειδικά ο Alan Turing, ήταν ένας απο τους μεγαλύτερους μαθηματικούς του 20ου αιώνα, που πάντα η αύρα του ασκούσε επάνω μου μία εξαιρετική γοητεία. Η συμβολή του ήταν καθοριστική, αφενός μεν στην αποκρυπτογράφηση του Κώδικα Αίνιγμα στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, αφετέρου δε στην σύλληψη και προώθηση της ιδέας των ψηφιακών υπολογιστών. Ατυχώς, το αναφαίρετο δικαίωμα της ομοφυλοφυλικής του επιλογής σάρωσε την ζωή του στην υποκριτική κοινωνία που έζησε, αφού εθεωρείτο "παράνομος", με αποτέλεσμα μία σειρά περιστάσεων να τον οδηγήσουν σε τραγικό τέλος.
Η περίπτωση του Alan Turing, αλλά και των άλλων, μας δείχνει ξεκάθαρα ότι, όσο και να θέλουμε να θεωρούμε αντικειμενική την εξάσκηση της επιστήμης, δυστυχώς αυτή επηρεάζεται απο τους ανθρώπους που την διαχειρίζονται, οι οποίοι είναι υποκειμενικοί απο την φύση τους και στην καλύτερη περίπτωση ανέχονται την βλαπτική επίδραση "σκανδάλων", άκαμπτων αναχρονιστικών απόψεων, αντιεπιστημονικών συμπεριφορών και πρακτικών κλπ. Ας το έχουμε υπόψη μας !
ΥΓ: Οι 4 εικόνες κρύβουν ισάριθμους μουσικούς συνδέσμους !
:)
5 comments:
οχι πως είδα ακόμα καποιο από τα βίντεο αλλά και μόνο όπως παρουσιάζεις το δύσκολο και ουσιαστικό αυτό θέμα θέλω να σου πω ένα μπράβο και-ως αντιδραστικό στοιχείο που είμαι- να δηλώσω οτι μας ενδιαφέρει!
4 μαζί, φοβάμαι το overdose, οπότε θα επανέλθω με σχόλια πιό συγκεκριμένα..
η γνώση είναι επικίνδυνη για το..άγνωστο-έτσι για να ανοίξω το θέμα με τις παραδοξολογίες..
hang on little tomato
Νομίζω ότι δεν χρειάζεται να γνωρίζει κάποιος μαθηματικά για να ενδιαφερθεί για την ανάρτησή σου...
Καλημέρα !
Εάν σκεφτούμε τη μαθηματική σκέψη ως μια άλλη έκφραση της φιλοσοφικής σκέψης, ή αντίστροφα... στεκόμαστε μπροστά σε δύο συνδιαστικές επιστήμες που προσπαθούν να ξύσουν την επιφάνεια του φαινομένου ζωή.
Η ζωή μας αφορά όλους... :)
Ελπίζω αργότερα να βρω το χρόνο να δω και τα video...
...χαίρομαι που πέρασα από εδω :)
Να είσαι καλά
Ασφαλώς V :)
Συνήθως η εξειδίκευση (πχ στα Μαθηματικά, Φυσική κλπ) έχει σχέση με τις χρησιμοποιούμενες "τεχνικές" και την "μόρφωση", δηλαδή την "δια-μόρφωση" (σχηματοποίηση) του καθενός μας, σύμφωνα με τις "τεχνικές" που έχει μάθει. Είναι βέβαια απαραίτητη η μόρφωση, όπως και η εξειδίκευση, αλλά όμως η "δια-μόρφωση" των εγκεφάλων μας, ΧΩΡΙΣ την "καλλιέργεια" (δηλαδή την ποιότητα που μένει ΜΕΤΑ το πέρασμα της γνώσης !) , δρα περιοριστικά σαν φίλτρο εμποδίζοντας την σύνθεση, την ουσιαστική κατανόηση, αλλά και την αυθόρμητη ανάδυση του διαφορετικού και κυρίως του καινούργιου.
Όπως είπες, η ζωή αφορά όλους και συνεπώς είναι απαράδεκτα τα "στεγανά" στη Γνώση και στην Επιστήμη. Τα στεγανά όμως ΔΕΝ αφορούν τους καλλιεργημένους ανθρώπους. Δεν υπάρχουν πράγματα που ΔΕΝ μπορούν να εξηγηθούν χωρίς τις λεπτομέρειες και τις τεχνικές της εξειδίκευσης, αρκεί οι άνθρωποι να είναι καλλιεργημένοι και να συνειδητοποιούν τα φίλτρα και την προαναφερθείσα εγκεφαλική "δια-μόρφωση" τους !
Χάρηκα κι' εγώ για το πέρασμά σου αγαπητή e-φίλη. Θα τα λέμε ...
Paul Mccartney & Wings - Jet
:)
Θα τολμήσω να πώ, πως η γνώση αποτελούσε πάντα μεγάλη απειλή για όσους ήθελαν τον κόσμο αμαθή και συνεπώς πολύ εύκολα ελεγχόμενο.. Μεγάλα μυαλά = Μεγάλοι εχθροί..
Υπέροχη η ανάρτησή σου και κάθε άλλο παρά Μη ενδιαφέρουσα!
They drove through ghosts to get there...
dangerous knowledge indeed... I wonder how a brilliant mind can coincide often with insanity...
πολύ ωραίο το ντοκυμανταίρ και εξαιρετικό το post (κείμενο, φωτογραφίες, μουσική, βίντεο...)
υγ ο Boltzman ας πούμε δίδασκε και φιλοσοφία... τι να πω παραπάνω?
Post a Comment